SJK(T) LDG.SG.TIMAH - Guru Mengajar Sambil Menari; Murid Seronok Belajar


MENGAJAR hanya seorang murid tidak menjadi halangan bagi Cikgu G Puvaneswari memberi yang terbaik.

Guru Bahasa Melayu, Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Ladang Sungai Timah, Hilir, Perak itu berkata, jarak perjalanan dari rumah ke sekolah mencecah 170 kilometer yang ditempuh setiap hari tidak pernah menerbitkan rasa penat dan putus asa.

"Walaupun ini Sekolah Kurang Murid (SKM) dan murid saya hanya seorang tetapi saya tetap menggunakan kaedah pengajaran abad ke-21 (PAK21) bagi membantu murid lemah dalam mengenal huruf.

"Saya mengajar mereka menari sambil beljar di dalam kelas dan ternyata kaedah ini membuatkan mereka cepat faham dan pandai," katanya.

Guru sekolah pedalaman itu berkata, sebelum mengajar beliau sentiasa menganggap dirinya juga seorang murid.
Cikgu Puvaneswari bersama Adik Devan Raj

"Sebelum mengajar saya sentiasa berimaginasi bahawa diri ini seorang murid, jadi apa yang hendak saya lakukan.. saya akan buat kepada murid saya," katanya.

Ditanya GPS Bestari mengenai video yang dimuat naik di Facebook yang tular dan disukai ramai orang itu membuatkan Cikgu Puvaneswari tidak menyangka ramai pula berkongsi kaedah tersebut dan mendapat komen positif.

Menurutnya, beliau seorang yang cintakan seni kreatif sebab itulah tercetusnya idea menggabungkan mainan dan tarian untuk kenali bunyi huruf.




"Kaedah itu saya gunakan untuk ajar murid lemah, saya cuba ajar anak murid saya T Devan Raj, Tahun Tiga itu kenali bunyi vokal huruf sambil menari, ia berkesan jika dilihat dalam video tersebut.
"Saya mengkaji potensi murid Devan Raj, apa yang saya lihat dia lebih berminat belajar secara menari dan bermain," jelasnya.


"Saya kagum dan bangga dengan Cikgu Puvaneswari yang sentiasa berfikiran inovatif serta kreatif dalam PdPc. Semangat dan pendirian tidak putus asa dalam didikan anak muridnya merupakan identiti beliau sebagi seorang guru 'berjiwa cikgu'." - K Sri Murugan, Guru Besar

Comments

Popular Posts:-

தமிழ்மொழி வாக்கியம் அமைத்தல் பயிற்றி

TAMIL EDUCATIONAL APPS – 25 தமிழ்க்கல்விச் செயலிகள்

BUKU TEKS KPM : மின்னியல் பாட நூல்கள்

மின்நூல் : தமிழ்மொழி கருத்துணர்தல் கேள்வி 23

YOUTUBE காணொலி தமிழ்மொழிப் பாடங்கள் - பாகம் 1

SJK(TAMIL) LDG.SUNGAI TIMAH - சிறு பள்ளியில் சிறப்பான விளையாட்டுப் போட்டி

மலேசிய சாதனை புத்தகத்தில் தடம் பதிக்கிறார் பேரா தமிழ்ப்பள்ளி ஆசிரியர்

WORDWALL : கணித வாய்பாடு புதிர்

KERTAS TRIAL UPSR SJK(T) 2019 - DAERAH KINTA UTARA